DOK#1 på Facebook

Medlemsprofiler

Glemt kodeord?

International exhibitors

Du er her: DOK#1 Presse Aktuel presse Kunsthåndværk af høj karat på årets marked

Print denne side

Kunsthåndværk af høj karat på årets marked
Deltagere til det første Dok#1 bliver nu offentliggjort ….

Arkitekttegnet børnetøj. Organisk glaskunst. Porcelæn med indlagt ukrudt. Eller smykker vævet i guld, sølv og silke. En begejstret censurgruppe har netop udvalgt 45 kunsthåndværkere, som skal udstille på DOK #1 – Aalborgs nye marked for kunsthåndværk og design – den 5.-6. september i år.

De 45 kunsthåndværkere blev valgt blandt 70 ansøgere, og det var ikke nogen let opgave. Det fortæller glaskunstner Lone Hagedorn, som sad i censurgruppen sammen med Nina Hobolth (leder af Nordjyllands Kunstmuseum) og Adrian Carter (leder af Utzon Center):
”Der var utroligt mange kvalificerede ansøgere. Vi prioriterede høj kvalitet og spændvidde i stilarterne. Derfor vil alt fra det klassiske til det eksperimenterende, fra det minimalistiske til det humoristiske være repræsenteret.”

De nyeste impulser
DOK #1 vil vise nogle af regionens dygtigste kunsthåndværkere og designere og på den måde fremme områdets kreative vækstlag. Censurgruppen glæder sig derfor over at kunne præsentere nordjyske navne som Vibeke Nøddebo, Kirsten Bak og Yvonne Miller. Men DOK #1 vil også byde på kunstnere fra resten af landet, som f.eks. keramikeren Lars Rank, glaskunstnerne Louise Lagoni og Anne Kalsgaard. Lone Hagedorn siger i den forbindelse:
”Vi var rigtig glade for, at der blandt alle de kvalificerede bud både var nordjyder og folk udefra. Så får vi promoveret områdets kunsthåndværkere og åbner samtidig op for de nyeste design-impulser udefra.”

De 46 deltager kan ses på www.dok1.dk

DOK #1 kommer til at foregå på Toldbod Plads ved Aalborgs nye havnefront – et helt bevidst valg fra initiativtagernes side, fordi stedet signalerer nytænkning og udvikling.

Ildsjælene bag lover, at det vældig flot og bredt markedet  hvor original glaskunst, unikt tøjdesign, moderne smykkekunst og eventyrlig keramik og spændende design  vil fylde pladsen i de to dage, markedet strækker sig over.

Publikum kan suge nye sanseindtryk til sig og gøre gode køb af glas, keramik, smykker, tøj med mere.
DOK #1 bliver realiseret med økonomisk støtte fra Aalborg Kommune, Branding Aalborg , Aalborg City og en række private og offentlige sponsorer